Na Das Magazin wilde uitgeverij Das Mag langer, priller, vrijer. Daarom lanceren ze nu de Sampler: een heel boek waarin ontluikend talent los werd gelaten. Acht namen, acht verhalen: zoals een mysterieus slagroomtaartritueel in Istanboel, een B-actrice die ontvoerd wordt door haar verhuizers, of een zinkgat dat leraressen Frans opslokt.
Als je jong talent bij elkaar zet kun je alles verwachten.
Want jong talent tekent niet altijd binnen de lijntjes van de Debuutroman, waarin weinig mag en veel moet. De Sampler toont acht glimpen van jong talent, nog zonder opsmuk, druk en verwachtingen. Ze wagen zich voor het eerst op het ijs, gewapend met plezier, talent en verbeelding.
En jij scheert van verhaal naar verhaal — een topkans om nieuwe stemmen te ontdekken. En dat ontdekken kan meteen, want het e-book is HIER GRATIS TE DOWNLOADEN.
De Sampler is 246 pagina’s dik en ligt vanaf 1 mei in de boekhandel. Maandagavond 30 april was de lancering in Bar Bukowski. Een kleine tour zal volgen: 10 mei in Athenaeum Boekhandel, 17 mei in De Utrechtse Boekenbar.
En u vraagt zich af: wie zijn deze nieuwe talenten? Welnu, hier de lichting Sampler-auteurs van 2018…
Sarah Arnolds (1992) studeerde in 2014 af aan de Gerrit Rietveld Academie in de richting Beeld & Taal. Ze schrijft filmscenario’s, verhalen en poëzie, en werkt bij ELLE.
In haar verhaal ‘Niet klagen’ sluit een b-actrice zich op in haar huis waar ze zichzelf googelt en cupcakes eet. Maar dan wordt ze ontvoerd door haar verhuizers.
Peter Buurman (1992) is redacteur bij De Speld. Hij schreef voor #BOOS en Zondag Met Lubach, en maakte De Oosterhouw Podcast.
In ‘Testbeeld’ wordt een middelbare scholier wakker door een doffe bons — een vogel tegen zijn raam. Vervolgens overkomen hem de raarste zaken, terwijl zijn ouders hameren op zijn studiekeuze.
Jacco Doppenberg (1992) studeerde Nederlands en Geschiedenis en was eindredacteur bij Vooys. Eerder publiceerde hij in De Revisor.
In ‘De Kleine Python’ wordt een graatmager meisje eetwedstrijdkampioen. Ze eet hotdog na hotdog in recordtijd, maar ondertussen is ze bezig met een schaduwwedloop.
Rashif El Kaoui (1988) studeerde Woordkunst in Antwerpen en is sindsdien acteur, rapper, audio-maker en schrijver. In 2016 won hij de El Hizjra Literatuurprijs in de categorie proza.
In ‘Lonely women in ******* are waiting for you!’ gaat een fitte jongeman ten onder aan zijn lusten in een mysterieus bordeel.
Sofie Lakmaker (1994) nam na een jaar Russisch en een jaar Literatuurwetenschap het besluit om filosofie te gaan studeren. In 2017 deed zij mee met het Das Mag zomerkamp.
Haar verhaal ‘De geschiedenis van mijn seksualiteit’ is eigenlijk precies dat: een twintiger die terugblikt op haar bijzonder ongelukkige liefdesleven.
Carl Plaisier (1991), geboren in Gent, studeerde af als scenarist aan het RITCS in Brussel. In 2017 bracht hij op eigen houtje de novelle Leek uit.
‘+Winterpels+’ is het verhaal van een componist die ruziet met zijn ex-vrouw terwijl hij een relatie met zijn assistent onderhoudt. Ondertussen houdt hij nog het meest van wat hij zelf zegt.
Fenna Riethof (1992) is freelancejournalist en werkt in een boekhandel. In 2017 stond ze op de shortlist van de CJP-schrijfwedstrijd en in de finale van WriteNow!.
‘De Nieuwe Alferink’ gaat over een jonge sterjournalist die opeens geen zin meer heeft om op de reünie van haar opleiding te zijn. Ze moet speechen, maar trekt haar eigen plan.
Pete Wu (1985) schrijft als freelance journalist over identiteit, emancipatie en de kleine Mensch. Dat doet hij voor De Gids, Brandpunt+, VICE, de Volkskrant, NOS en VPRO.
In zijn verhaal ‘En we zouden nooit meer stoppen’ is een uitgestorven Istanboel het toneel van een mysterieus slagroomtaartritueel.