De vakjury van de BookSpot Literatuurprijs heeft zowel de Longlist van de BookSpot Literatuurprijs Fictie 2019 als de BookSpot Literatuurprijs Non-fictie 2019 vastgesteld. De prijs voor het beste non-fictie boek wordt dit jaar voor de eerste maal uitgereikt.
De Longlist Fictie bestaat uit de volgende 15 titels (op alfabetische volgorde van auteur):
- Hanna Bervoets – Welkom in het rijk der zieken (Pluim)
- Peter Buwalda – Otmars zonen (De Bezige Bij)
- Rob van Essen – De goede zoon (Atlas Contact)
- Willem Du Gardijn – Het grote vakantiepark (Koppernik)
- Wouter Godijn – De kamer waar alle verhalen beginnen (Atlas Contact)
- Wessel te Gussinklo – De hoogstapelaar (Koppernik)
- Martha Heesen – Zeiseman (Van Oorschot)
- Auke Hulst – Zoeklicht op het gazon (Ambo Anthos)
- Nicolien Mizee – Moord op de moestuin (Nijgh en Van Ditmar)
- Marente de Moor – Foon (Querido)
- Koen Peeters – Kamer in Oostende (De Bezige Bij)
- M.M. Schoenmakers – De vlucht van Gilles Speksneijder (De Bezige Bij)
- Peter Terrin – Patricia (De Bezige Bij)
- Manon Uphoff – Vallen is als vliegen (Querido)
- Niña Weijers – Kamers antikamers (Atlas Contact)
Dit jaar staat er een verhalenbundel op de longlist. Het gaat om ‘Het grote vakantiepark’ van Willem du Gardijn.
Over deze bundel:
Na ‘Negen raven’ toont Willem du Gardijn in ‘Het grote vakantiepark’ opnieuw zijn talent voor het genre. De composities zijn zorgvuldig, zijn personages geloofwaardig. De taal is ingetogen, soms lyrisch op een klassieke manier. De lezer kan veel plezier beleven aan deze zes werelden met eigen toon, eigen conflict en eigen onverwachte wendingen. Tegelijkertijd is het boek één omdat er één thema is: de verbondenheid van liefde en verlies.
Recensie NBD Biblion:
Deze bundel bevat zes korte verhalen met als thema het samengaan van liefde en verlies. Over de mooie kant van liefde, maar ook de pijn die hiermee gepaard kan gaan. In elk van de verhalen weet de schrijver als geen ander een bijzondere sfeer op te wekken die realistisch overkomt. Het verhaal neemt de lezer op en laat hem daarna niet meteen los. Ook de rijke woordenschat is zeker een meerwaarde. Daarnaast zijn het stuk voor stuk intrigerende personages met elk een uniek karakter en eigen authenticiteit. Verder kan de auteur elk verhaal een goede pointe geven. Dit proza is zeer mooi om te lezen en voelt ook poëtisch aan. Enig minpunt is dat dit werk een eerder beperkte doelgroep aanspreekt, aangezien het een literair niet eenvoudig te lezen bundel is. Per verhaal is een kunstzinnige zwart-wit foto opgenomen. Ondanks de moeilijkheidsgraad een bijzondere verhalenbundel die opvalt in het genre. De auteur (1964) werd met zijn roman “Monografie van de mond’ genomineerd voor de Academica Literatuurprijs. (Eline Yoshimi)
Zes van de vijftien geschreven door een vrouw, dat is alvast positief. Nu afwachten of er op de shortlist ook een redelijke verhouding blijft.