Ilja Leonard Pfeijffer en Marieke Lucas Rijneveld Boekenweekauteurs 2022
Gisteren zijn Ilja Leonard Pfeijffer en Marieke Lucas Rijneveld feestelijk uitgeroepen tot auteurs van de Boekenweek van 2022. Ilja Leonard Pfeijffer zal het Boekenweekgeschenk voor zijn rekening nemen en Marieke Lucas Rijneveld schrijft het Boekenweekessay bij het thema Eerste liefde. De 87ste Boekenweek, het traditionele lezersfeest in boekhandels en bibliotheken, vindt plaats van zaterdag 5 t/m zondag 13 maart 2022.
Boekenweek 2022
Lezers krijgen het Boekenweekgeschenk bij besteding van € 15 aan Nederlandstalige boeken cadeau van de boekhandel. Het Boekenweekessay ligt voor € 5 in de winkel. Er zal ook een Friese en een Vlaamse editie van het Boekenweekgeschenk verschijnen.
Eveline Aendekerk, directeur CPNB: ‘Dit wil je niet missen! En dat zeg ik denk ik namens heel veel lezers. Ilja Leonard Pfeijffer en Marieke Lucas Rijneveld zijn beiden niet voor niets zeer geliefd bij de Nederlandse lezer. Ik vind het echt een eer dat zij deze bijzondere opdracht hebben aanvaard want hun werken zijn uniek in hun soort, zeer veelzijdig en van hoge literaire kwaliteit. Deze twee gelauwerde bestsellerauteurs staan garant voor extra lange rijen richting de boekhandel en bibliotheek. Met Ilja Leonard Pfeijffer en Marieke Lucas Rijneveld wordt de Boekenweek in 2022 dan ook absoluut een groot en inspirerend lezersfeest voor iedereen.’
Ilja Leonard Pfeijffer: ‘Het Boekenweekgeschenk is een instituut, uniek in de wereld, met een glorieuze traditie. Het is werkelijk een eer om het te mogen schrijven. Het was al langere tijd een wens die ik stiekem koesterde om ooit gevraagd te worden en dat het nu zover is, beschouw ik als een mijlpaal in mijn carrière. Mijn moeder spaart Boekenweekgeschenken. Haar verzameling, vanaf het eerste Boekenweekgeschenk van 1930, is compleet. Het vooruitzicht dat er een boekje van mij in dat rijtje zal staan in haar kast, ontroert me. Omdat ik de verantwoordelijkheid die mijn moeder en de schitterende, lange traditie mij oplegden op mijn schouders voelde drukken, heb ik het als mijn plicht beschouwd het beste te maken wat ik op dit moment in mij heb. Ik heb het boek met opzet heel nadrukkelijk speciaal toegespitst op de gelegenheid: het sluit aan bij het thema van de eerste liefde, het gaat over het belang van verhalen en het is een ode aan al die boekhandelaren en bibliothecarissen die in anonimiteit de spil vormen van het boekenbedrijf en van onze literaire cultuur.’
Marieke Lucas Rijneveld: ‘Toen ik werd gevraagd voor het Boekenweekessay, maakte ik een vreugdedansje om mijn schrijftafel. Wat een heerlijkheid en wat een enorme eer om dit te mogen doen!
En wat een feest om dit avontuur aan te mogen gaan samen met mijn zeer gewaardeerde collega Ilja Leonard Pfeijffer.
Bij het horen van het thema Eerste liefde, wist ik meteen waar ik het essay aan wilde wijden. Ik wil de liefde vieren, in al haar facetten, in al haar verschijningen!’
Boekenweekthema Eerste liefde
De 87ste Boekenweek is een ode aan de eerste liefde. Een eerste liefde overspoelt je met gevoelens en verlangens die je eerder nog niet kende, die je niet kon vermoeden. Een nieuwe wereld vol behoeften, driften, onzekerheden en twijfels openbaart zich aan je en om woorden te geven aan die emoties, wenden we ons telkens weer tot de dichters en schrijvers. Zij geven woorden aan de liefde, in al haar schoonheid en complexiteit. Eerste liefdes blijven je hele leven nagalmen en blijven zorgen voor een warm gevoel, een lichte verwarring of regelrechte heimwee.
De ervaring van de eerste liefde is zo universeel, van alle tijden en alle windstreken, dat het in de literatuur wemelt van de eerste liefdes. Onstuimige, avontuurlijke, oogverblindende, verwarrende en hartverwarmende eerste liefdes: van Toergenjevs novelle tot Rachels rokje van Charlotte Mutsaers en van Kartonnen dozen van Tom Lanoye tot Engeland is gesloten van Rob van Essen. Keer op keer keren we terug bij onze eerste liefdes. In boeken als Over de liefde van Doeschka Meijsing, Een schitterend gebrek van Arthur Japin, Drift van Bregje Hofstede is de eerste grote liefde een natuurkracht die het hele leven van belang blijft, en ook in vertaalde romans als Normale mensen van Sally Rooney, Americanah van Chimamanda Ngozi Adichie, Het enige verhaal van Julian Barnes, Sinaasappels zijn niet het enige fruit van Jeanette Winterson, Een weeffout in onze sterren van John Green en Aan Chesil Beach van Ian McEwan is de eerste liefde een sleutelmoment in de levens van de hoofdpersonen. De stormachtige eerste liefdes uit al deze boeken laten zien dat de liefde zich niet laat sturen, zich niet laat dwingen, niet altijd de normen volgt en soms knap ingewikkeld is. Zit het allemaal tegen in de liefde? Sla dan Hotel hartzeer erop na, een boek met eerste hulp bij liefdesperikelen door Susan Smit en Marion Pauw, of duik in Proeven van liefde, waarin Alain de Botton zijn gedachten laat gaan over al die dingen bij de liefde horen: idealisatie, eerlijkheid, overspel en seks.
De ervaring van een eerste liefde wordt niet beperkt tot personen, maar kan ook gelden voor muziek, voor literatuur, voor kunst. Zo wordt de hoofdfiguur in De koperen tuin van Simon Vestdijk weliswaar verliefd op een meisje, maar toch vooral ook op de muziek die ze speelt. Welk boek, welk schilderij, welke muziek zorgde ervoor dat je nooit meer gestopt bent met lezen, met kijken, met luisteren? Wat was je eerste liefde? Waar keer je altijd weer naar terug? De boekhandels en bibliotheken staan tijdens de Boekenweek vol met pogingen om antwoord te geven op de vraag wat de eerste liefde is, maar als je toch, na al het lezen, terugdeinst voor die eerste liefde, volg dan vooral Sergej Nikolajevitsj uit de novelle van Toergenjev en begin gelijk met de tweede.
Ilja Leonard Pfeijffer (1968) groeide op in Rijswijk, promoveerde aan de Leidse universiteit en woont en werkt momenteel in Genua. Hij heeft meer dan veertig titels op zijn naam, waaronder poëzie, romans, toneelteksten, essays, wetenschappelijke studies, columns, vertalingen en bloemlezingen. Zijn poëziedebuut Van de vierkante man uit 1998 werd bekroond met de C. Buddingh’-prijs voor het beste poëziedebuut en zijn debuutroman, Rupert. Een bekentenis uit 2002, kreeg de Anton Wachterprijs voor het beste schrijversdebuut. Hiermee is hij de enige Nederlandstalige auteur die zowel voor poëzie als voor proza de belangrijkste debuutprijs is toegekend.
Onder zijn meest recente werk bevinden zich de met de Libris Literatuur Prijs bekroonde La Superba uit 2013, de in 2016 uitgekomen autobiografie Brieven uit Genua en de in 2017 uitgekomen roman Peachez, een romance, over de complexe verhouding tussen fantasie en werkelijkheid in liefde en geloof. Eind 2018 verscheen zijn grote roman Grand Hotel Europa over liefde in tijden van massatoerisme, Europese identiteit en nostalgie.
Marieke Lucas Rijneveld (1991) groeide op in een gereformeerd boerengezin in Noord-Brabant en woont tegenwoordig in Utrecht. Zij debuteerde in 2015 met de dichtbundel Kalfsvlies, die ook werd bekroond met de C. Buddingh’-prijs. In januari 2019 verscheen haar tweede dichtbundel Fantoommerrie. Deze bundel won de Ida Gerhardt Poëzieprijs 2020 en stond op de shortlist van de Herman de Coninckprijs voor poëzie 2020.
Haar debuutroman De avond is ongemak verscheen in 2018 en stond op de longlist van de Libris Literatuur Prijs 2019 en werd bekroond met de ANV Debutantenprijs. De vertaalrechten van De avond is ongemak zijn verkocht aan 38 landen en de Engelse vertaling, The Discomfort of Evening, werd bekroond met de International Booker Prize 2020. Hiermee was zij de eerste Nederlandse winnaar van deze prestigieuze prijs. In november 2020 verscheen haar alom geprezen tweede roman Mijn lieve gunsteling, waarvan de vertaalrechten tot nu toe aan 14 landen werden verkocht.
Bron: persbericht CPNB